Give

Gender Innovation Vision & Empowerment

Xaawas dikt om Sverige

Kategori: GIVE-deltagarnas kunskaper



Alla nationer har någon gång upplevt krig, elände och flyktingströmmar. Det har vi alla läst i historien och drömmar.

Att vissa personer ser mig som oduglig och ovärdig har sårat mig djupt om jag ska vara ärlig.

Emellertid glömmer jag allt detta när jag tänker tillbaka över hur jag omfamnades av det svenska folket, hur dörrarna öppnades för mig.
Sverige är mitt andra hemland. Alla är bröder och systrar till mig.

Må Sverige vara landet som aldrig drabbas av onda ögat.
Må Sverige vara ett välsignat land i evighet.

Jag kommer från ett land som historiskt sett har haft handelsförbindelser med andra länder. Människor som var duktiga på hantverk, poesi och arbeta med sina händer.

Jag kommer från ett land som är rikt på resurser. Havet, floder, djur och växtliv med frukter, korn och sädesslag. Där kan man aldrig hungra om det inte vore för de dårar som förstört mitt land.

De har förstört för mig, barn och kvinnor och slaktar människor utan hänsyn. Alla flyr till världens alla hörn av rädsla och i panik. Enda tanken är att överleva och slåss för sitt liv.

Många av de som flytt har kommit till Sverige – och det är dessa som fått det bäst. Sverige är mitt andra hemland. Landet som står för rättvisa och på dem svagaste sida.

Jag vill skicka en hälsning ur mitt hjärta till svenska folket och staten. En omfamning och välsignelse från mig.


Xaawa Iman Sheik, hösten 2011

G.I.V.E

Översatt till svenska av Maryam Osman

Kommentarer

  • Lillemor säger:

    Vilken fin dikt Xaawa! Den är jättebra!

    2012-04-04 | 11:14:50
  • Naduuja säger:

    nblivible!!! det är precis så som många invandrare känner för Sverige ink mig o dig.



    Någon eller några SD hängare borde läsa denna Dikt i hopp om att detta förändrar deras syn på oss som kommit till Sverige från krigs drabbade områden. Det är faktisk så att vi också älskar Sverige..... Brava Xaawa och Tack!

    2012-04-09 | 19:59:52

Kommentera inlägget här: